Czy klubowy program lojalnościowy to dobry wybór dla Twojej firmy?
Programy lojalnościowe przestały się ograniczać tylko do zbierania punktów. Przybierają dzisiaj różne formy, dzięki czemu są jeszcze lepiej dopasowane do profilu i strategii marki. Jedną z opcji jest klubowy program lojalnościowy, który cieszy się dużym zainteresowaniem w branży usługowej. Świetnie sprawdza się w hotelach, restauracjach, biurach podróży i liniach lotniczych. Sprzedawcom jednak również podoba się jego formuła i klubowy program lojalnościowy jest organizowany coraz częściej przez właścicieli sklepów. Na czym polega jego fenomen i jak go dobrze zaplanować?
Na czym polega klubowy program lojalnościowy?
Program lojalnościowy jest długotrwałym działaniem marketingowym ukierunkowanym na budowaniu i wzmacnianiu więzi z klientami. Celem jest pozyskanie lojalnego klienta, który będzie zasilał budżet firmy regularnymi zakupami. Aby go do tego przekonać, trzeba mu zaoferować coś w zamian, realną korzyść wynikająca z jego lojalności. Najpopularniejszym rodzajem programu lojalnościowego jest program punktowy, który polega na zbieraniu punktów otrzymywanych za zakupy i inne działania, a następnie wymianie ich na nagrody. W klubowym programie lojalnościowych chodzi o przynależność do konkretnej społeczności – klubu firmy.
W ramach uczestnictwa w klubowym programie lojalnościowym klienci otrzymują dostęp do stałych przywilejów. Mogą z nich korzystać przy każdym działaniu z ich strony względem firmy, np. po zakupie biletu lotniczego czy rezerwacji wakacji. Czasem klubowy program lojalnościowy jest łączony z punktowym. Uczestnicy jednocześnie mają dostęp do benefitów i zbierają punkty. Za zgromadzenie konkretnej ich liczby otrzymują dostęp do kolejnych przywilejów lub otrzymują prawo do odbioru dodatkowej nagrody.
Jak nagradzać uczestników klubowego programu lojalnościowego?
Niezależnie, czy organizujesz program lojalnościowy punktowy, klubowy czy typu cash back, muszą się w nim pojawić nagrody dla uczestników. Jest to sposób na docenienie zaangażowania klienta, który częściej robi zakupy w Twoim sklepie czy korzysta z Twoich usług, promuje Twoją markę dobrą opinią i nie odchodzi do konkurencji, pomimo że ma taką możliwość.
Aby program lojalnościowy przynosił pożądane efekty, nagroda musi być atrakcyjna dla jego uczestników. Tutaj ważna jest dobra znajomość grupy docelowej, jej nawyków, preferencji i oczekiwań. Powinieneś również dopasować rodzaj nagrody do profilu firmy i świadczonych przez siebie usług. W klubowym programie lojalnościowym nagrody rzeczowe pojawiają się zdecydowanie rzadziej niż w innych programach lojalnościowych. Jeśli już są, to jedynie jako dodatkowa nagroda. Tymi najważniejszymi są stałe przywileje, które mają pozwolić klientowi poczuć się wyjątkowo. Nie chodzi więc o korzyści materialne, a o wywołanie u klienta przekonania, że w Twojej restauracji, hotelu, salonie fryzjerskim czy też warsztacie samochodowym zostanie lepiej zaopiekowany niż u konkurencji.
Przykładem takich przywilejów jest specjalna karta dań szefa kuchni w restauracji, możliwość bezpłatnego wyboru miejsca w samolocie, rezerwacja hotelu z większym wyprzedzeniem niż pozostali klienci czy też słodki poczęstunek w salonie SPA. Przywilejom mogą też towarzyszyć stałe rabaty dla uczestników programu lojalnościowego na wybrane usługi czy produkty.
Ciekawe pomysły na klubowy program lojalnościowy
Klubowy program lojalnościowy można, a nawet trzeba dostosować do profilu swojej firmy i jej klientów, z zachowaniem podstawowych założeń tego rodzaju programu. Aby utrzymać stałe zaangażowanie uczestników, warto jest wprowadzić statusy uczestnictwa. Przyznawane są one na podstawie zaangażowania. Uczestnik może osiągać każdy kolejny status po zebraniu określonej liczby punktów, realizacji X rezerwacji, wizyt czy lotów. Im wyższy status, tym atrakcyjniejsze przywileje. Progi lojalnościowe nie tylko wzmagają zaangażowanie klienta, ale również uatrakcyjniają program lojalnościowy, który staje się pewnego rodzaju rozrywką. To jeden z elementów grywalizacji, bardzo popularnych w programach lojalnościowych. Są to mechanizmy wykorzystywane w grach, jak np. dodatkowe misje i wyzwania, konkursy i loterie czy po prostu paski postępu i tabela liderów w aplikacji mobilnej. Jeśli zależy Ci na uatrakcyjnieniu swojego klubowego programu lojalnościowego, potrzebować będziesz platformy do jego wdrożenia i obsługi, która posiada takie funkcje, jak np. Loyalty Starter.
Przykładem klubowego programu lojalnościowego jest Mój Empik z takimi przywilejami, jak darmowa dostawa, dostęp do darmowych e-booków czy też stały rabat na wybrane produkty. Na ten rodzaj programu lojalnościowego postawiła również sieć sklepów Biedronka. Uczestnicy programu mają dostęp do ofert specjalnych i w aplikacji mobilnej mogą skorzystać z shakeomatu, który „losuje” dla każdego uczestnika jego indywidualną ofertę. W ramach programu uruchamiane są akcje dodatkowe, polegające na zbieraniu naklejek otrzymywanych za zakup konkretnych produktów. Naklejki następnie wymieniane są na nagrody.
Przewaga klubowego programu lojalnościowego nad punktowym
Punktowy program lojalnościowy jest najprostszą jego formą i wciąż świetnie się sprawdzającą w wielu firmach. Po co więc coś zmieniać i modyfikować, skoro przynosi to pożądane efekty? Tak naprawdę po to, że te efekty mogą być jeszcze większe, a także mogą pojawić się dodatkowe. Nie ma jednego rodzaju programu lojalnościowego, który można nazwać tym najlepszym. Każdy ma swoje mocne strony, lepiej lub gorzej sprawdza się w konkretnej branży czy w przypadku określonej grupy docelowej. Klubowy program lojalnościowy pozwala jednak nagradzać jego uczestników za każdym razem, kiedy zdecydują się oni na zakupy czy skorzystanie z usługi firmy. Nie muszą zebrać określonej liczby punktów, aby otrzymać nagrodę. Wdzięczność ze strony organizatora za lojalność i zaufanie jest widoczna przy każdym kontakcie z marką. Ponadto klubowy program lojalnościowy sprzyja kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, która troszczy się nie tylko o portfele klientów, ale też o ich dobre samopoczucie.
To, czy klubowy program lojalnościowy, będzie tym najlepszym wyborem dla Twoje firmy, zależy od wielu czynników. Odpowiedz sobie na kilka pytań – czy Twoi klienci chcą przede wszystkim oszczędzać czy zależy im również na poczuciu wyjątkowości? Czy jesteś w stanie zaoferować im dodatkowe przywileje czy może w Twojej branży łatwiej i korzystniej będzie wprowadzić nagrody rzeczowe? Czy chcesz nagradzać uczestników za każdym razem przy kontakcie z Twoją marką czy będziesz wymagać od nich najpierw większego zaangażowania? Dobrze zaplanowany klubowy program lojalnościowy pomoże Ci stworzyć społeczność, która będzie się dobrze czuła w towarzystwie Ciebie, Twojej marki, jej produktów i usług.