E-faktura – ułatwienie codziennej pracy każdego przedsiębiorcy

E-faktura – ułatwienie codziennej pracy każdego przedsiębiorcy

Wystawianie papierowych faktur dla wielu przedsiębiorców jest bardzo uciążliwe, a przede wszystkim czasochłonne. Postęp cyfryzacji przyczynił się jednak do rozpowszechnienia elektronicznych systemów obiegu dokumentów firmowych, co poskutkowało usprawnieniem procesów związanych z fakturowaniem.

Obecnie, wystawianie faktur elektronicznych jest nie tylko zaakceptowane, ale i propagowane przez prawo, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo transakcji oraz przyspiesza pracę wielu przedsiębiorstw. Czym jest e-faktura oraz jakie informacje muszą się na niej znaleźć, aby była zgodna z obecnie panującymi zasadami? Na to wszystko postaramy się odpowiedzieć w poniższym wpisie. Zapraszamy!

Definicja e-faktury

Termin „faktury elektronicznej”, od dnia 1 stycznia 2014 roku widnieje w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, a dokładniej w ustawie o podatku od towarów i usług (nr 54 poz. 535). Pojęcie to można rozumieć jako dokument elektroniczny, posiadający wszystkie cechy tradycyjnych faktur papierowych i wystawiany w dowolnym formacie elektronicznym.

Z powyższej definicji da się więc wywnioskować, że do grona e-faktur nie należą dokumenty wygenerowane komputerowo, które następnie wydrukowano i przekazano kontrahentom w formie papierowej. Tak samo działa to w drugą stronę. Faktura uzupełniona ręcznie, a następnie zeskanowana i wysłana do partnera biznesowego, również nie zostanie uznana za elektroniczny dokument firmowy.

e-faktura

Jakie informacje powinna zawierać faktura elektroniczna?

Choć Komisja Europejska stara się o ujednolicenie wzorów e-faktur oraz wprowadzenie zharmonizowanych wymogów dotyczących ich sprawozdawczości dla wszystkich państw członkowskich, to na ten moment kluczowe jest trzymanie się reguł zgodnych z wcześniej wspomnianą ustawą. Podstawowymi informacjami, jakie musi posiadać każda e-faktura są:

  • dokładna data wystawienia dokumentu,
  • numer ID zgodny z ciągiem serii,
  • dane podatnika oraz nabywcy,
  • data wykonania usługi bądź otrzymania należności,
  • nazwa usługi / towarów,
  • liczebność dostarczonych towarów / usług,
  • cena jednostkowa usługi / towaru,
  • stawka i kwota odprowadzanego podatku,
  • suma sprzedaży netto,
  • kwota całkowita.
Czytaj:  Jak znaleźć dobrą księgową w swojej okolicy?

Dodatkowo, dokument powinien być sporządzony w pełni czytelnie i zrozumiale oraz gwarantować autentyczność pochodzenia. Oznacza to, że do wystawiania faktur elektronicznych potrzebny jest sprawdzony system do ewidencji rozliczeń.

Korzyści wynikające ze stosowania e-faktur

Spora część przedsiębiorców już od wielu lat korzysta z możliwości wystawiania faktur elektronicznych. To ogromne ułatwienie codziennej pracy w firmie, a także spora oszczędność pieniędzy. Rozwiązanie to idzie również w parze z ekologią, gdyż liczba kartek papieru przeznaczanego na ręczne sporządzanie dokumentów sprzedażowych w ciągu roku bywa zatrważająco wysoka. Całkowite odejście od papierowych faktur będzie więc sprzyjać środowisku, a kiedy idzie to w parze ze wzrostem efektywności pracy w firmie, nie można mówić o braku opłacalności takiego rozwiązania.

​Michał Lewandowski​
​Michał Lewandowski​

Specjalista ds. finansów z 12-letnim doświadczeniem, absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Doradza przedsiębiorstwom w zakresie zarządzania finansami oraz inwestycji. Autor licznych publikacji na temat controllingu i optymalizacji kosztów. Prywatnie pasjonat gry na pianinie i podróży kulinarnych.​

Artykuły: 17

4 komentarze

  1. Dzięki za informacje! E-faktury to przyszłość, a ja już zaczynam z nich korzystać. To naprawdę działa!

  2. Super, że jest takie rozwiązanie jak e-faktura! Naprawdę ułatwia życie przedsiębiorcom. Brawo za ten tekst!

  3. Świetny artykuł! Cieszę się, że e-faktury stają się coraz bardziej popularne. To duża oszczędność czasu!

  4. Fajnie napisane! E-faktura brzmi jak coś, co powinno być w każdej firmie. Pozdrawiam wszystkich przedsiębiorców!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *