Reklama na Facebooku: Jak to robić skutecznie

  • by
Facebook - Droga do kariery w Internecie
Facebook – serwis idealny do działań marketingowych

Facebook to największy portal społecznościowy XXI wieku. Czyni go to wręcz idealnym miejscem na działania marketingowe. Jak wygląda dobra reklama? Jak targetować odbiorców? Co to jest remarketing oraz jak dobrze go prowadzić? Wszystkiego dowiecie się z tego wpisu. Zapraszamy!

Narzędzia do reklamy na facebooku

Pierwszy krok do stworzenia dobrej reklamy na Facebooku, to pozyskanie niezbędnych ku temu narzędzi. Oto kilka obowiązkowych przykładów:

Menedżer firmy – pierwszy krok do reklamy

Menadżer Firmy - najlepsze narzędzie, jakie może posiadać reklama na Facebooku
Menadżer firmy – narzędzie do zarządzania Fanpagami

Bezapelacyjnie koniecznym wymogiem, który musimy spełnić jeśli chcemy zwiększyć skuteczność naszych działań reklamowych na Facebooku, jest zastosowanie Menedżera firmy. Pozwala on na:
-zarządzanie fanpagem na Facebooku, kontem na Instagramie oraz kontami reklamowymi
-publikację treści
-tworzenie grup odbiorców (jak np. grupy niestandardowe czy grupy lookalike)
-zarządzanie katalogiem produktów
-tworzenie konwersji niestandardowych
-konfigurację Piksela Facebooka (o tym za moment) do działań remarketingowych
-stały i bezpośredni dostęp do statystyk

Dodatkowym atutem Menedżera firmy jest możliwość zarządzania dostępem pracowników, zewnętrznych agencji czy współpracowników do poszczególnych fanpagów i kont reklamowych, dzięki czemu unikniemy przykrych niespodzianek po zakończeniu współpracy z niektórymi podwykonawcami. To dzięki niemu nasza reklama na Facebooku będzie skuteczniejsza.

Konfiguracja Menedżera

Konfiguracja Menedżera jest bardzo prosta. Wystarczy jedynie kliknąć przycisk “Utwórz konto”, który mieści się na stronie business.facebook.com. Następnie, po uzupełnieniu własnych danych powinniśmy dodać współpracowników oraz strony.

Osoby, z którymi współpracujemy dodać możemy w ustawieniach (Menadżer firmy > ustawienia > dodaj owych użytkowników). Istotne jest nadanie konkretnej osobie jej uprawnień. Administrator to najważniejsza rola, stąd należy pomyśleć dwa razy, kto poza nami powinien ją otrzymać. Jako administrator to my wybieramy do jakich zasobów (m. in. stron i kont reklamowych) dostęp mają nasi pracownicy.

Dodawanie stron rozpoczynamy wchodząc w Menadżer firmy > Ludzie i zasoby > strony (lub konta reklamowe jeśli to je chcemy dodać).

Istotnym jest także dodanie formy płatności. W zakładce ustawienia znaleźć możemy pozycję “Rozliczenia i metody płatności). W Polsce do wyboru są następujące opcje: karty Visa oraz Mastercard i systemy PayPal.

Na koniec warto wspomnieć o Panelu Reklamowym. Pozwala on na:
-tworzenie i zarządzanie reklamami
-określenie budżetu reklamowego
-kontrolę skuteczności działań
-sprawdzenie historii płatności

Pod adresem business.facebook.com/ads/manager znajdziemy kartę z wynikami kampanii z ostatniego tygodnia. Dane te możemy pobrać również w postaci raportów w formacie .xls lub pliku CSV. Panel umożliwia także bieżącą edycję prowadzonych kampanii w zakresie budżetu, czy targetowania.

Piksel Facebooka – analiza reklamy

IntellyWP – narzędzie do dodawania kodu Piksela

Jest to bardzo dobre narzędzie do zbierania danych o użytkownikach strony. Służy on głównie do działań remarketingowych, ale nie tylko. Dzięki Pikselowi dostajemy możliwość stworzenia bardzo konkretnych grup docelowych, dzięki czemu dojdziemy do większej ilości osób zainteresowanych ofertą lub zaznajomionych już z marką.

Dwie najważniejsze możliwości, jakie daje Piksel to:
-Sprawdzenie osób, które odwiedziły witrynę w przeciągu określonej ilości dni – dzięki tej opcji stajemy przed możliwością zmienienia jednorazowych klientów na powracających i lojalnych. Chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego jest to istotne. Faktem jest, że cała masa osób prowadzących firmę popełnia podstawowy błąd, jakim jest zbytnie skupianie się na pozyskiwaniu nowych klientów przy braku dbałości o kontakt z dawnymi, przez co szansa na “powrót” osoby, która dokonała jednorazowego zakupu jest niemal zerowa.
-Znalezienie osób podobnych do tych, które odwiedziły witrynę w przeciągu określonej ilości dni – tzw. grupy lookalike. Opcja ta służy do dotarcia do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane usługami oferowanymi przez naszą firmę.

Konfiguracja Piksela
Konfiguracja narzędzia Piksel
Okno kopiowania kodu Pixela

Konfigurację Piksela zaczynamy wybierając we wcześniej już wspomnianym Menedżerze firmy zakładkę Menedżer firmy > zasoby > piksele. Następnie należy dodać kod piksela do strony internetowej. Aby to zrobić należy wejść w Skonfiguruj piksel > skopiuj
i wklej kod. Aby piksel działał, musi być on umieszczony w dolnej sekcji nagłówka witryny internetowej, nad znacznikiem </head>.
Inną opcją jest dodanie kodu piksela z wykorzystaniem integracji, lub menedżera znaczników. Aby to zrobić wchodzimy w Skonfiguruj piksel > użyj integracji lub menadżera znaczników. Za pomocą Google Tag Managera można zainstalować piksel automatycznie, lub ręcznie dodając kod wyświetlony przez Facebooka do menedżera tagów
Warto także wspomnieć o możliwości dodania kodu piksela z wykorzystaniem WordPressa, poprzez https://intellywp.com//tracking-code-manager.

Niezależnie jednak od sposobu, jakim dodamy piksel do witryny, należy sprawdzić czy kod faktycznie działa. W zakładce Zasoby>piksele powinien pojawić się wykres pokazujący wykres odbiorców w witrynie. Jeśli nic takiego się nie stanie, z pomocą przychodzi wtyczka przeglądarki Google Chrome – Facebook Pixel Helper.

targetowanie – do kogo kierowana jest reklama

Audience Insight - statystyki reklamowe
Audience Insight – narzędzie do statystyk strony

Targetowanie to określenie grupy potencjalnych klientów. Bez targetowania, nasza reklama na Facebooku nie będzie miała grupy odbiorców, stąd skazana będzie na porażkę od samego startu. Jak więc ich znaleźć? Należy zadać sobie pytania:
-w jakim wieku jest potencjalny klient
-jakiej płci jest potencjalny klient
-jaki jest status materialny potencjalnego klienta
-gdzie potencjalny klient mieszka
-czym potencjalny klient się zajmuje
Facebook daje użytkownikom możliwość sprecyzowania bardzo dokładnych grup docelowych. Do określenia grupy docelowej wykorzystać można narzędzie, które posiada bazę informacji o każdym użytkowniku, czyli Audience Insight (Menedżer firmy > plan > statystki grupy odbiorców – Audience Insight). Ogromnym atutem tego narzędzia jest fakt, że daje ono możliwość analizy grupy docelowej na podstawie ruchu w witrynie.

Aby stworzyć grupę odbiorców, należy w odpowiedniej zakładce wejść w Menadżer firmy > zasoby > piksele i kliknąć “Utwórz grupę odbiorców”. W ten sposób powstanie baza osób, które odwiedziły stronę w przeszłości. Najlepiej jest dla dokładniejszej analizy uwzględnić ruch w witrynie w najdłuższym możliwym okresie, czyli 180 dni. Następnie w zakładce “Lokalizacja” powinniśmy odznaczyć domyślną opcję “Stany Zjednoczone” (chyba że to właśnie tam poszukujemy klientów). Dalej, w opcji “Grupa niestandardowych odbiorców” musimy wybrać utworzoną przed chwilą grupę odbiorców.

Skoro poznaliśmy już wiek oraz płeć potencjalnych klientów czas poznać informacje o aktualnych statusie związkowym oraz poziomie wykształcenia odbiorców.

Audience Insight oraz zakładka “Polubienia strony” są bardzo pomocne w analizie grupy docelowej złożonej z odbiorców witryny. Dzieje się tak, gdyż dają nam one informacje o tym do jakich kategorii przypisani są użytkownicy oraz jakie lubią profile, co rozwiązuje problem targetowania kampanii.

Warto też zwrócić uwagę na zakładkę “Aktywność”, gdyż to tu znajdują się informacje, czy grupa docelowa angażuje się w działania marki, czy jest też biernym obserwatorem.

Remarketing – klucz do skuteczności reklamy na facebooku

Remarketing to nic innego, jak działania mające na celu zbudowanie lojalności u klientów, przez co nie będą oni jednorazowi, a zostaną na stałe. Oddany klient to najlepszy ambasador marki, stąd warto zainteresować się marketingiem. Co więcej, badania dowodzą, że pozyskanie nowego klienta jest 6 razy droższe, niż utrzymanie obecnego, a prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez obecnego klienta jest około czternaście razy większe niż przypadku nowego. Jeśli więc czujesz się przekonany/a do zagłębienia się w temat, zapraszam do dalszej lektury.

Bardzo ważnym, a wręcz kluczowym elementem działań Remarketingowych jest wcześniej już wspomniany piksel Facebooka. Jak wykorzystać go w praktyce? Opowiem o dwóch sposobach:

Sposób nr 1 – wykorzystanie zdarzeń niestandardowych:

Zdarzenia niestandardowe to odmiany piksela Facebooka, które przesyłają do systemu reklamowego konkretne informacje o działaniach, które zostały wykonane na stronie przez użytkowników. Monitorowane działania to między innymi:
-wyszukiwanie
-dodawanie produktów do koszyka
-wysyłanie formularza
-zapis do newslettera
-dokonywanie zakupu
-rejestracja w usłudze

W celu wykorzystania zdarzeń niestandardowych należy wpiąć w kod podstrony lub konkretnego przycisku fragmentów dodatkowego kodu, który Facebook dostarcza w trakcie konfiguracji piksela. Robi się to najwygodniej poprzez Google Tag Managera. Jeśli jednak nie mamy pod ręką żadnego programisty, istnieje drugi, trochę prostszy sposób, a mianowicie…

Targeting

Sposób nr 2 – wykorzystanie konwersji niestandardowych:

Konwersją może być zarówno zakup, jak i wejście na konkretną podstronę. Prostota w tym wypadku wynika z tego, że do konfiguracji tego sposobu nie jest potrzebny żaden kod. Przystąpmy więc do konfiguracji.
Wpierw należy wejść po kolei do Menedżer firmy > badania i raporty > konwersje niestandardowe. W celu utworzenia nowej konwersji kliknąć musimy przycisk “Utwórz niestandardową konwersję”, a następnie wpiszmy, co ma się znajdować w adresie URL, gdy dokonywana jest konwersja. Przykładowo: jeśli chcemy, aby użytkownik po zakupie danego produktu został przekierowany na stronę z podziękowaniem i sugestią innych produktów, kopiujemy jej adres i podajemy go pikselowi.

Kampanie remarketingowe – reklama zaplanowana

Kampania remarketingowa to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu sprzedażowego. W procesie tworzenia kampanii bardzo ważne jest pojęcie lejka sprzedażowego. Jest to inaczej mówiąc etapowy szereg działań marketingowych, które mają na celu wyłonienie klientów zainteresowanych ofertą, a następnie sfinalizowanie sprzedaży produktu. Etapy te to:-budowanie świadomości (poprzez przedstawienie marki, jej wartości oraz produktów)
-budowanie zainteresowania (np za pomocą reklamy typu Carousel AD, czyli przedstawiającej najpopularniejsze produkty, kierująca na stronę sklepu)
-zachęcenie do zakupu (tu również pasuje przykład Carousel AD, pokazująca wcześniej oglądane przez odwiedzających produkty, lub/oraz najpopularniejsze z oglądanych kategorii)
-utrzymanie – (Link lub Carousel AD, czyli reklama przedstawiająca produkty podobne, lub komplementarne do tych, które wcześniej zakupił klient)
Lejek można rozbudować, tak aby dostosować go do swojej działalności. Co z tego wynika, ścieżkę klienta należy rozpisać jak najdokładniej. Głównym celem jest przesunięcie klienta “w dół” lejka, stąd istotna stąd jest świadomość tego, na jakim etapie znajduje się klient.

Jak ustawić kampanię dla użytkowników którzy już raz odwiedzili naszą stronę? Oto kilka pomocnych informacji:
-należy wpierw stworzyć grupę niestandardowych odbiorców, czyli osób które weszły już wcześniej w interakcję z marką.
-gdy mamy już utworzoną grupę niestandardowych odbiorców, ustawiamy ją jako grupę docelową w kampanii. W tym celu musimy odszukać pole “Grupy niestandardowych odbiorców” i wybrać z listy tą grupę, do której skierowana jest reklama.

Tworzenie skutecznych kreacji reklam na facebooku

Reklamy potrafią denerwować ludzi. Szczególnie w przypadku gdy jest ich za dużo i atakują z każdej strony. Stworzenie reklamy, która trafi do potencjalnego klienta i zainteresuje go do takiego stopnia, że zagłębi się w temat, to duże wyzwanie. Niewiele firm robi to dobrze. W czym tkwi sekret? W paru sprawach.
Po pierwsze, musimy wpierw postawić się w roli normalnego użytkownika Facebooka i zadać sobie parę konkretnych pytań:
-Primo: “co wzbudza we mnie największe zainteresowanie”
-Secundo: “co mnie ostatnio zaciekawiło”
-Tertio: “co wyróżniało post, na który ostatnio zareagowałem”

Pytania te pomagają w analizie koniecznej, do przygotowania skutecznej reklamy. Stoi za nią nie tyle świetna optymalizacja, co pomysł, którym zawsze jest kreacja. Jak zrobić to dobrze:

-Skup się na jednym komunikacie – nie ma sensu wstawiania 50 przekazów do jednego posta reklamowego. Uczyni go to niezrozumiałym. Musi on być krótki, zwięzły i na temat, w myśl zasady mówiącej, że na jeden post reklamowy przypada nie mniej i nie więcej jak jeden komunikat.
-Uczyń obraz ciekawym – Pierwszą rzeczą, która pośród treści zapisanej literami na Facebooku rzuci się w oczy, jest grafika. Taka, która jest dobrej wielkości, w dobrych kolorach, spójny z przekazem.
-Nie kopiuj – Patrzenie na konkurencję, śledzenie rynku oraz czerpanie przykładu z bardziej doświadczonych to bardzo dobre praktyki, ale w wypadku pierwszej reklamy warto jest pójść w inną stronę, niż większość firm konkurencyjnych. Musi to się wyróżnić, być niekonwencjonalne. To nie pozwoli użytkownikowi scrollować Facebooka dalej, zatrzyma jego uwagę na naszej reklamie, a o to przecież chodzi.

Zasada Pal – Przeładuj:

Po wybraniu celu kampanii trzeba wybrać jej format. Czy będzie to reklama poprzez karuzelę, film, link, formularz kontaktowy, a może kanwę, lub kolekcję. Czym wyróżniają się te sposoby?
-karuzela – format służący do zaprezentowania wielu produktów w jednej reklamie
-film – co tu dużo mówić. Wideo na Facebooku może dać niski zasięg, ale powinno zostać wykorzystane do linkowania do docelowej witryny
-link – najlepszy format do przeniesienia na stroną WWW. Dobrze współgra zarówno z grafiką, jak i z wideo
-formularz kontaktowy – format służący do zbierania konsumentów
-kanwa – format mobilny, w którym łatwo tworzy się quasi-landing page, na którym można umieszczać treści graficzne oraz wideo
-kolekcja – format prezentujący wiele produktów, który działa na mobilu

Gdy reklama zacznie wyświetlać się użytkownikom, należy obserwować statystyki, aby ocenić jej skuteczność. O sukcesie reklamy decyduje wiele czynników, ale najważniejsze jest określić cel i kontrolować, czy jest on realizowany. Jeśli celujesz w sprzedaż, monitoruj jej wskaźnik. Kiedy celujesz w zasięg, patrz na zasięg. W wypadku, gdy celem są wyświetlenia filmu, zwracaj uwagę na ich liczbę. Dlatego właśnie jasne określenie celu reklamy jest istotne.

Wybór celu – kluczowy punkt w tworzeniu kampanii

kampania na messengerze – ważny element reklamy facebookowej

Messenger - tu musi znaleźć się twoja reklama
Messenger – doskonały komunikator do rozmów z klientem

Od niedawna Facebook udostępnił reklamodawcom możliwość tworzenia reklam na messengerze. Komunikator ten kiedyś traktowany był jako jako dodatek do Facebooka. Aktualnie jego instalacja jest konieczna, jeśli chcemy być w stanie czatować z ludźmi na urządzeniu mobilnym. Wraz z rozwojem AI Facebook udostępnił deweloperom funkcje tworzenia chatbotów. Są one idealnym narzędziem do kampanii reklamowej.
Chatboty mogą przybierać różne formy i działać na wiele sposobów np:
-wspierać działania content marketingowe
-usprawniać procesy obsługi klienta
-wchodzić w interakcję z użytkownikami
-przedstawiać ofertę sklepu
-wysyłać kody rabatowe

Czy już przekonałem Cię, że reklama jest bardzo zależna od chatbotów? Jeśli tak, zapraszam do dalszej lektury.

Jak stworzyć pierwszą reklamę skierowaną do Messengera:

-w pierwszym kroku w Power Editorze (https://business.facebook.com/ads/manage/powereditor) należy z udostępnionych na górze ekranu opcji wybrać “utwórz nową kampanię”. Następnie zdefiniować jej cel (ruch lub konwersja), podać nazwę zestawu reklam oraz samej reklamy, utworzyć i przejść do konfiguracji reklam. Ważnym elementem jest stworzenie dwóch oddzielnych zestawów reklam – dla Facebooka oraz dla Instagrama. Jako źródło należy wybrać pomiędzy “Strona”, a “Messenger”. Po zdefiniowaniu budżetu i harmonogramu należy określić grupę odbiorców (dobre do tego jest wykorzystanie grup remarketingowych osób, które odwiedziły witrynę wcześniej w celu zaoferowania im kodu rabatowego, czy nowej oferty).
Następnie należy przejść do trzeciej zakładki w Power Editorze – “Reklamy” i określić miejsce docelowe, czyli z którego fanpage reklama ma być uruchomiona. Dalej, po wyborze grafiki, lub filmu wideo, które chcemy wykorzystać w reklamie, ustawić musimy miejsce docelowe reklam jako Messenger. Dzięki temu w kreatorze będziemy mogli utworzyć komunikat, jaki zobaczy użytkownik po zareagowaniu na reklamę.

W kreatorze wprowadzamy tekst powitalny i wybieramy format wiadomości. Jeśli chcemy do treści dodać tylko przeciski przeniesienia na stronę, wystarczy opcja samego tekstu. Do dodania przycisków akcji, które wyzwolą chatbota, konieczne jest wybranie obrazu i tekstu. Maksymalnie, w chatbocie, można dodać tylko 3 przyciski. Jeśli chcemy, aby reklama wyzwalała w bocie kolejne akcje, należy wybrać opcję “szybkie odpowiedzi” w zakładce “Obraz i tekst”, a następnie zdefiniować ich etykietę i ładunek.
Istotne jest także przetestowanie zawartości reklamy w swoim własnym Messengerze, poprzez opcję “Wyświetl podgląd w Twojej aplikacji Messenger”. Jeśli satysfakcjonuje nas to, co widzimy, nasza reklama jest gotowa.

To może Cię zainteresować:

Reklama na platformie LinkedIn

Interesuje Cię współpraca?/oferta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *