Public Relations w internecie

  • by

Możliwości kreowania wizerunku poprzez sieć​

Internet to obecnie najszybsze oraz największe źródło informacji. Dla wielu osób jedyne, do którego sięgają codziennie, stąd jest on szeroko wykorzystywany w działaniach Public Relations. Często te działania oparte o internet noszą nazwę internet relations, mimo iż znajdzie się dużo specjalistycznych określeń odnoszących się do obszarów działalności w internecie.

Na sposoby wykorzystania internetu w PR wypływają zasadnicze cechy tego medium- posiada wady i zalety. Zaletami z punktu widzenia techniki komunikacji w ramach PR jest:

  • Powszechność
  • Globalny charakter
  • Interaktywność zapewniająca dwustronną komunikację
  • Selektywność
  • Multimedialność
  • Niskie koszta
  • Szybkość, niezbędna do współpracy z prasą
  • Rozwojowość
  • Moda

Internet ma pozytywny wizerunek we współczesnym społeczeństwie, co motywuje firmy do działania oraz pokazywania się jako nowoczesne, dbające o wizerunek, sprawne organizacje.
Internet ma również swoje wady, które mogą wpłynąć na jakość komunikacji. Wadami działań w internecie są:

  • Trudne dla osób, które nie korzystają z tego medium w odpowiedni sposób
  • Ograniczone dla niektórych grup odbiorców
  • Ryzykowne- utrata anonimowości, wystawienie się na opinie oraz reakcje internautów
  • Czasochłonne – pobiera duże ilości czasu, przy bardzo dobrym działaniu
  • Przeładowane informacjami – to wymaga od odbiorcy aby selekcjonował treści lub osoba zamieszczająca treści musi odpowiednio zoptymalizować treść.

Internet można wykorzystać w działaniach Public relations poprzez:

  • Firmową stronę WWW
  • Treści firmowe lub dotyczące marki
  • Działania investor Relations
  • Działania internal Relations
  • Przedstawiania samego siebie jako eksperta w danej dziedzinie
  • Sponsoring Witryn
  • Newslettery
  • Do Prowadzenia bloga firmowego
  • Media społecznościowe
  • Video Content
  • Identyfikacja Wizualna

Wizerunkowe aspekty stron WWW​

W ramach badań, na rynku amerykańskim, prowadzonych wśród 600 największych na rynku firm, ustalono, że 76% informacji zawartych na stronach internetowych to informacje o charakterze  wizerunkowym firmy, a dalsze 18% to informacje reklamowe silnie wpływające na  wizerunek firmy.
Podstawowe cechy dobrej strony internetowej, wykorzystanej do celów wizerunkowych to:

  • Szybkość Ładowania
  • Przejrzystość struktury
  • Aktualność
  • Wartość Informacyjna
  • Atrakcyjność
  • Zwięzłość
  • Kompleksowość
  • Wiarygodność
  • Zgodność

Obecnie nie mniejszym problemem, jak zrobienie odpowiedniej strony internetowej jest jej odpowiednie pozycjonowanie. Zważywszy że nie można dobrze pozycjonować treści lub strony jeśli nie pasuje ona do algorytmów wyszukiwarek ( Content Marketing i SEO ), samo stworzenie strony i pozycjonowanie to powiązane ze sobą działania – dobre jest na początku stworzyć optymalną stronę by zaoszczędzić czas i pieniądze. Mimo że początkowy wydatek może okazać się duży jest to inwestycja zwrotna która zmniejszy nam koszty dalszego pozycjonowania.

 Za najlepsze standardy stron uważa się:

  • Myślenie o stronie internetowej jak o głównym narzędziu do komunikacji. Poznanie swoich odbiorców i komunikowanie się z nimi za pomocą odpowiednich treści, słownictwa oraz stylu.
  • Przedstawienie osobom odwiedzajacym, główne powody inwestowania w spółkę/firmę, poprzez edukację na temat spółki.
  • Upewnienie się, że strona spółki jest jedynym miejscem w którym znajdziemy informacje o spółce i sektorze w jakim działa.
  • Zapewnienie wszystkim obserwatorom równego dostępu do informacji publikowanych na stronie
  • Zapewnienie przejrzystości na stronie, zgodność z regulacjami i normami prawnymi
  • Regularny przegląd treści strony internetowej i upewnienie się ze treści są dostarczane na czas. Wpływa to również na pozycjonowanie.
  • Strona powinna się wyróżniać na tle innych stron branżowych i być najlepszą w swojej klasie
  • Na stronie powinien być zaimplementowany system monitorowania w celu ustalenia, w jaki sposób strona jest używana i jakie dane są przesyłane ze strony. Firma powinna analizować te dane.
  • Konstrukcja strony powinna opierać się o prosty system do zarządzania treścią, aby kontrolować rozbudowę strony

Odnosząc się do powyższych działań, trzeba pamiętać o standardowych działaniach, które nie zostały wymienione powyżej tej. właściwe linkowanie, integrację z mediami społecznościowymi czy wykorzystanie technik i działań seo.

Kreowanie wizerunku przez media społecznościowe​

Tworzenie Public Relations
Tworzenie Public Relations

Wykorzystywanie sieci oraz mediów społecznościowych do celów poprawiających PR, to najbardziej podstawowe narzędzia oraz czynności, jeżeli ktoś zna i rozumie dany temat bez problemu znajdzie osoby, które posługują się daną metodą. Do takich narzędzi należą : Facebook, Instagram, Tweeter, Linkedin, Youtube czy nawet GoogleMyBusiness. Działania wizerunkowe podejmowane w ramach SocialMedia są zwyczajnie nazwane SM Marketing, choć czasem możemy znaleźć określenie SocialMedia PR. Najważniejszym punktem podczas kreowania wizerunku w mediach społecznościowych jest komunikacja ze światem zewnętrznym, w określonych formach treści (Content Marketing), stylem reagowania na dane komentarze lub pytania internautów oraz forma graficzna ( Digital Marketing) czyli dobranie lub dostosowanie określonej grafiki, do formy graficznej zaliczamy również video content.

Wykorzystanie SEO pod działania Public Relations​

Czy wiedzieliście o możliwości wykorzystywania działań SEO pod zasady PR? Nie? Otóż wszyscy chcemy aby dobre o nas zdania pojawiały się wysoko lub aby duża ilość odbiorców o tym przeczytała, dlatego niezbędnym działaniem jest pozycjonowanie. Pozycjonowanie to działania określone mianem off-site – czyli nie na naszej docelowej stronie lecz poza nią, SEO zaś to działania określane on-site mające na celu doprowadzenie treści strony do formy zgodnej z algorytmami wyszukiwarek. Na wszystkie działania SEO pod PR wpływają podstawowe czynniki, które musimy mieć spełnione, o których mowa była wcześniej.
W obliczu możliwości jakie świadczy nam internet, działania Public Relations nie stają się łatwiejsze, dlatego należy zdać się na specjalistów z zakresu działań PR-owych.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na dany temat, skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *