Branding – od czego zacząć?

  • by

Branding, skuteczność, marketing​

Zanim zaczniemy prawdziwe rozważanie na temat tego co powinniśmy zrobić na początku lub, które działania będą najbardziej celowe, chciałbym abyście przyjrzeli się firmom które osiągają sukcesy a następnie rychle upadają. Jako wierny fan startupowego świata, jestem mocno zainteresowany oraz poinformowany o działaniach na polskiej scenie unicornów. Analizując działania tych młodych firm skupiłem się na tematyce branding i działaniach marketingowych, czyli to co ich wyróżniało w świecie. Przyglądając się jednemu Startupowi, zauważyłem że problemy tkwią w podstawowych czynnościach wewnątrz firmy oraz przed realizacją samego planu biznesowego nie zostały podjęte konkretne działania. Co dziwniejsze, wszystkie działania związane z marketingiem czy samymi działaniami Public Relations były przeprowadzone dobrze i firma cieszyła się uznaniem społeczeństwa- tylko jeden problem… Nie chcieli korzystać z ich usługi. Dlaczego? Ponieważ nie była im ona potrzebna do działania w ich biznesie.  Z drugiej strony cześć korzystała z firmy konkurencyjnej działającej dłużej na rynku, która nie cieszyła się takim marketingiem czy PR wśród tłumu.. Ale cieszyła się uznaniem wśród osób które potrzebują ich usługi.

W tej historyjce widać różnice w postrzeganiu oraz w wyborze Targetu – Firma A postawiła na rozpoznawalność, ponieważ są krócej na rynku i starają się zamieść konkurencje, firma B wykorzystała prawa Branding’u, o których napiszemy w dalszej części artykułu oraz wykorzystała skutecznie target odbiorców ich usług.

Skuteczność czy Marketing?​

Część z czytelników odpowie, że skuteczność w wykonywaniu a klienci sami do nas przyjdą, druga część odpowie że bez marketingu nawet jednego klienta nie pozyskają- cóż, jestem w stanie odeprzeć obie tezy.

Prawdą jest to że nikt nie chce korzystać z nieskutecznych usług, lecz bez właściwie dobranych działań nawet się o nas nie dowiedzą..
Jednym z najważniejszych czynników jakimi kierują się klienci to : Zaufanie, Cena, rekomendacje.
W obecnym świecie istnieje zasada, która mówi “ Koneksje + Rekomendacje = możliwości = klienci.”  Dlatego jednym z wymienionych czynników są rekomendacje, jeśli was nikt nie poleca to dlaczego mieliby skorzystać z waszej usługi nawet jeśli byłaby najskuteczniejszą na rynku. Rekomendacje powinny być od osób, które gdzieś się z tym zmierzyły oraz od osób, które są rozpoznawalne na rynku. Ma to ogromne znaczenie ponieważ, informacja że korzystają z tego osoby rozpoznawalne w branży wpływa na percepcje internauty. Są to działania marketingowe lecz pokazują one skuteczność danej firmy, można wnioskować że marketing=skuteczność oraz skuteczność=marketing. Ponad to i tak trzeba zainwestować w marketing firmy, aby docierać stale do nowych klientów oraz poszerzać ich świadomość na temat danego produktu.

Prawo Sukcesu- Branding​

Osiągnięcie jednego dużego sukcesu często powoduje lawinę złych działań marketingowych. Osoby które osiągnęły sukces w życiu lub na rynku przestają być obiektywni, często nasze zadowolenie wpływa na nasze decyzje. Zapewne każdy z was ( gdyby osiągnął sukces) chciałby rozszerzyć swoje działania, pokazać się światu, lub poszerzyć asortyment tak aby działać na większych płaszczyznach. Można zauważyć pewne rozdęcie wśród małych firm odnoszących sukces, im mniejsza firma tym większe rozdęcie. Efektem tego jest przekonanie o nieomylności prezesa, przecież to on zarządzał tak firmą, że odniosła sukces. Z tym przeświadczeniem ciężko jest walczyć- w zasadzie sam tego nie zrobisz.Nie można mylić wiary w siebie z zadowoleniem, wiara daje nam kopa że coś się uda- zadowolenie nas hamuje bo przecież się udało i nic nie muszę robić…
Zatem wracając do tezy, mamy logiczną zależność- im większy sukces tym dalej od zrozumienia konsumenta. Z drugiej strony, jeśli prawdą jest to że sukces osiągnął dział marketingu to dlaczego przypisany jest dla prezesa? Czy on prowadził działania marketingowe, które przyczyniły się do sukcesu marki? Tak- marki, nie prezesa. Pokora powinna być jednym z najważniejszych elementów działań marketingowych.

Wracając do naszych dwóch firm konkurujących na rynku, firma A i B- jakie są różnice i dlaczego  firma A nie może przebić się z lepszym produktem?

Firma A​Firma B
Nowy produkt na rynku
Szerokie działania Marketingowe
Kilka projektów na raz aby zdominować rynek
Publiczne wystąpienia
organizacja wydarzeń
Osiągane sukcesy
Adaptacja do otoczenia
Pierwsi na świecie wykonali coś przełomowego
ciągle zmienia zespół
Wykorzystanie prawa Brandingu ” Lepiej być pierwszym niż lepszym”
Pierwsi wypuścili produkt
Cieszą się uznaniem wśród ludzi potrzebujących ich usługi z branży
Stale rozwijają jeden produkt
starają się dostosowywać do nowych trendów w internecie
osiągneli sukces wcześniej
Umiarkowane działania Marketingowe
Tworzą to w dobrze dobranym zespole
Porównanie

Spoglądając na obie firmy można rzec, że firma A jest lepsza- bardziej rozwinięta, mają dużo projektów na koncie, działają marketingowo. Niestety tak nie jest. Firma A o której mowa, jest mała firmą która się “rozdymała”, posiadają wiele projektów zapoczątkowane po osiągnięciu mniejszych sukcesów, które stoją lub są rozwijane bardzo powoli- co generuje koszta. Co gorsza, nie prowadzone systematycznie projekty/socialmedia/strony budują tak zwany zły PR – ludzi widzą coś o co firma nie dba, tracą zaufanie.
Mimo że obie firmy żyją i działają, powoli widać jak Firma A idzie w stronę upadku.

Jakie działania podjąć aby wykreować swoją markę?​

Branding

W wymienionych działaniach w naszym menu ” Branding” znajduje się wiele zakładek. Początkowo pierwszym działaniem przy tworzeniu brandingu jest ustalenie wartości jakie firma ma pokazywać widzom, jest to tak zwana identyfikacja wizualna.
Ponad to podczas ciągłych działań na rynku należy odpowiednio przekazywać treść w mediach lub na stronie internetowej- zachowanie zasad ContentMarketingu, DigitalMarketingu oraz zasad komunikacji.
Jeśli działania będą systematycznie prowadzone, marka wyrobi się z czasem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *